Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.
Dziś pytanie nr 15, 16 i 17.
15. Skąd pochodzi obraz
MTA w Sanktuarium?
Szensztat nie posiada obrazu Maryi aż do
kwietnia 1915, kiedy to jeden z nauczycieli w szkole – o. Huggle, dał uczniom
litograf Madonny z Dzieciątkiem w ośmiokątnej ramce. O. Huggle znał ich
potrzebę, znalezienia właściwego wizerunku, dlatego kiedy zobaczył ten obraz w
sklepie, zakupił go za 23 marki i podarował chłopcom.
Obraz został umieszczony w Sanktuarium
19 Kwietnia 1915, krótko po tym wydarzeniu nadano mu tytuł „Matki Bożej Trzykroć
Przedziwnej”. Obraz ten był bardzo powszechny w tamtym okresie, znany pod nazwą
Refugium Peccatorum (Ucieczka grzeszników). Został on namalowany przez Luigiego Crosio (1835-1915), portrecisty z Turynu, we Włoszech. Szwajcarska firma
"Künzli Brothers" zatrudniła Crosio do namalowania obrazu Madonny z
Dzieciątkiem w roku 1989. Następnie wykonali litografy obrazu do sprzedaży na
całym świecie jako dewocje. Nawet zanim obraz został kojarzyć z Szensztat
cieszył się umiarkowaną popularnością w obszarach Irlandii, Włoszech i Stanach
Zjednoczonych. W 1960 roku, oryginalny obraz (prototyp dla wszystkich wydruków)
oraz prawa autorskie zostały zakupione przez Szensztat.
16. Dlaczego
Szensztat jest tak Maryjny?
Korzenie Szensztatu są nierozerwalnie
połączone z jego wyjątkową relacją z Maryją. Od momentu ustanowienia Przymierza
Miłości w 1914, miłość Maryi stała się sercem Szensztatu i jego
duchowości. Szensztat jest głęboko
zakorzeniony i poświęcony Maryi i bardzo szybko doświadczył jak miłość Maryi
otwiera nowe drogi do żywej relacji z Chrystusem, Duchem Świętym i Bogiem
Ojcem, a także do odnowy miłości do bliźniego i siebie samego. Wielu członkom
Ruchu Szensztackiego, miłość Maryi pomogła rozwinąć bardziej osobistą i głęboką
więź z osobą Trójcy Świętej. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę ścisłe
zjednoczenie Maryi z Misją Jej Syna. Nie dziwi też to, że ta miłość pomogła
wielu w rozwoju bliższej i bardziej owocnej relacji z bliźnim i samym sobą, czy
to przez większą dojrzałość w swoim powołaniu, silniejszej więzi rodzinnej, czy bardziej chrześcijańskiemu podejściu do pracy i relacji z innymi. Dzięki Jej
aktywności w Sanktuarium, MTA pomogła wielu przezwyciężyć samotność, niepokój i
niską samoocenę, a także dała odwagę, aby dotrzeć do innych i odnaleźć
rozwiązania chciane przez Boga na problemy w rodzinie, społeczności czy
polityce. To nie wszystkie przykłady tego, jak miłość Maryi pomogły wielu
wzrastać w miłości do Kościoła.
Pozostaje to w zgodzie z tym, na co Jan
Paweł II zwrócił uwagę Rodzinie Szensztackiej podczas audiencji w 1985 roku:
"Prawdziwa pobożność maryjna rodzi głęboką i płodną miłość do Kościoła."
(20 września 1985).
17. Jakie
są dogmatyczne podstawy Szensztackiej przynależności (poświęcenia) do Maryi?
Lumen gentium 52-69, KKK 484-511, 963-975, zwłaszcza 971; Pius X, encyklika: Ad diem illum laetissimum, 2 luty 1904.
Pisząc zgodnie z dogmatem, szczególne
miejsce Maryi w Szensztat opiera się na Jej istotnej pozycji w planie
zbawienia. Jak uczy Sobór Watykański II: "… stała się tu na ziemi, z
postanowienia Opatrzności Bożej, Matką - żywicielką Boskiego Odkupiciela, w
sposób szczególny przed innymi szlachetną towarzyszką i pokorną służebnicą
Pana. Poczynając, rodząc, karmiąc Chrystusa, ofiarując Go w świątyni Ojcu i współcierpiąc
z Synem swoim umierającym na krzyżu, w szczególny zaiste sposób współpracowała
z dziełem Zbawiciela przez wiarę, nadzieję i miłość żarliwą dla odnowienia
nadprzyrodzonego życia dusz ludzkich. Dlatego też stała się nam matką w
porządku łaski"(Lumen gentium, nr 61).
Kult Maryjny w Szensztat opiera się na
prawdziwym duchowym macierzyństwie Maryi i kultywuje go w tradycji zarówno
miejsca pielgrzymkowego, jak i wielkiego prądu konsekracji Maryi, który ubogaca
Kościół na przestrzeni ostatnich 500 lat.
Jak stwierdza Sobór Watykański II: " Maryja,
dzięki łasce Bożej wywyższona po Synu ponad wszystkich aniołów i ludzi, jako
Najświętsza Matka Boża, która uczestniczyła w tajemnicach Chrystusa, słusznie
doznaje od Kościoła czci szczególne."(Lumen gentium, nr 66).
Żyjąc stale tą nauką Kościoła o Maryi,
Szensztat pomaga wielu wiernym stać się silniejszymi i „przynoszącymi dobre
owoce” we wszystkich aspektach życia wiary. Zatem te dogmatyczne podstawy
prowadzą do owocnego życia według mądrości papieża Piusa X, które o. Kentenich przytaczał
w ten sposób: "Maryja jest najszybszą, najkrótszą i najpewniejszą drogą do
żywej relacji z Chrystusem (cognitio Christi Vitalis) oraz entuzjastycznej
miłości do Boga Ojca" (Ad Diem Illum, 1904).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz