Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.
Dziś pytanie nr 9, 10 i 11
9. Czym
są “trzy punkty kontaktowe”?
W Szensztacie mówi się o “trzech
punktach kontaktowych” lub podstawowe powiązania, jakie są potrzebne do pełnego
zrozumienia i wrośnięcia w życie Ruchu. W niemieckim lub angielskim określane
mianem „trzy H”: Haupt (Head; Głowa) – o. Kentenich, Herz (Heart; Serce) –
Matka Boża Trzykroć Przedziwna, Haus (Home; Dom) – Sanktuarium. Obraz „trzech
punktów kontaktowych” pochodzi od idei prądu trójfazowego, w niektórych
przypadkach wystarczą dwa bolce aby połączyć je z gniazdkiem kontaktowym.
Jednak w celu bezpieczeństwa i pełni energii elektrycznej wymaga się, aby
kontakt miał trzy bolce.
Sanktuarium Szensztackie to Szensztackie
Miejsce Łaski.
Prasanktuarium w Szensztat, źródło: www.siostry.szensztat.pl/ |
Fizycznie, może pomieścić około 30 osób,
a swoją architektoniczną formą przypomina wiele podobnych niewielkich kapliczek
w Regionie Nadreńskim w Niemczech.
Sanktuarium jest poświęcone Maryi
noszącej miano Matki Bożej Trzykroć Przedziwnej z Szensztatu i stało się
miejscem łaski dla ludzi z całego świata, tworząc serce i główne centrum
międzynarodowego Ruchu Szensztackiego. Szensztat powstał w 1914 roku, kiedy
Maryja została zaproszona do „zamieszkania” w Szensztackim Sanktuarium i
uczynienia z niego miejscem łaski i pielgrzymowania.
W przeciwieństwie do innych Sanktuariów
Maryjnych, jak na przykład w Guadalupe, Lourdes czy Fatimie w Szensztat nie
nastąpiły żadne objawienia czy niezwykłe zjawiska. Był to akt rozeznania,
oparty na tych samych źródłach, które dostępne są dla wszystkich
Chrześcijan. Wyjątkowość Szensztatu
nawiązuje do idei ducha "codziennej świętości" i związanych z
nim „cudami”, nie tyle fizycznymi
cudami, jak "cudami moralnymi", to znaczy, cudów „poczucia bycia w
domu”, wewnętrznej przemiany i uzyskaniu zapału do głoszenia Ewangelii i życia
wiarą. Od 1943 roku, Szensztat ustanowił „filialne sanktuaria” w różnych
krajach na całym świecie. Te idealne repliki Prasanktuarium z Szensztat mają
udział we wszystkich łaskach Prasanktuarium, rozszerzając zasięg Szensztatu jako
miejsca łaski. Szacuje się, że każdego roku od 3 do 4 milionów pielgrzymów odwiedza
ponad 190 Sanktuariów Szensztackich na całym świecie.
11. Jakie
są trzy łaski płynące z Sanktuarium?
Typowy sposób w jaki Bóg doświadcza
pielgrzymów w Szensztackich Sanktuariów przedstawia się w postaci trzech “łask
płynących z Sanktuarium”:
1.
Łaska zadomowienia
2.
Łaska
wewnętrznej przemiany
3.
Łaska
gorliwego i owocnego apostolstwa
Łaski te nawiązują do błogosławieństw,
których powszechnie doświadczają pielgrzymujący do Sanktuarium i w Nim się
modlących.
Pierwsza łaska – poczucia przebywania w domu. Wielu pielgrzymów pierwszy raz
przebywających w Sanktuarium doświadczają uczucia bycia w domu, co może być wyjaśnione jako matczyna obecność
Najświętszej Matki. Częstym doświadczeniem pielgrzymów podróżujących za granicą
jest poczucie powrotu do domu w chwili przekroczenia progu sanktuarium, nawet
jeśli kompletnie nie znają danego kraju, jego kultury czy języka; podobieństwo
Sanktuariów pomaga im doświadczyć tego uczucia nawet w nieznanym czy
nieprzyjaznym otoczeniu.
Łaska wewnętrznej przemiany ma miejsce w
Sanktuarium, zwłaszcza dla tych, którzy poważnie traktują moc Maryi jako
Wychowawczyni. Wiele osób doznało uczucia zmiany swojego życia na lepsze poprzez ingerencję Maryi w
Sanktuarium.
Łaska gorliwości i owocnego apostolstwa
uzdalnia do dzielenia się wiarą lub dawania jej świadectwa, w sposób
zmieniający nie tylko własne życie, ale także życie innych ludzi. Jako centrum
apostolskiego ruchu odnowy Sanktuarium Szensztackie stanowi również „epicentrum”
wielu apostolskich działań tak dużych, jak i małych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz