Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.
Dziś pytanie nr 29, 30 i 31 Rozdział II - Przesłanie i misja Szensztatu
29. Jaki jest pierwszy cel misji Szensztackiej?
Pierwszym celem misji Szensztackiej jest
formowanie nowego człowieka (nowej osoby) w nowej wspólnocie. Potwierdzenie
tego celu można odnaleźć w Akcie Przedzałożycielskim z 1912 (zobacz pytanie
166), gdzie znajduje się program samowychowania: „pod opieką Maryi chcemy się
uczyć kształtowania w sobie mocnych, wolnych kapłańskich charakterów”. Podjęcie
wyzwania samowychowania było dopiero pierwszym krokiem. W ramach rozwoju
Szensztatu nacisk na kształtowanie „współczesnych świętych” zainspirował go do
znajdywania nowych dróg kształtowania współczesnych osób, które na wiele sposobów różniłyby się od osób z poprzednich epok.
Do sposobów tych
zaliczają się głęboka wrażliwość na wolność i własną determinację, kreatywność i mobilność, prawa człowieka i zdolność człowieka do formowania świata.
Równocześnie, osoba współczesna szuka nowej relacji ze społecznością. Dlatego
też w Szensztacie kładzie się nacisk na formowanie „nowej wspólnoty”, która
nawiązuje do „nowego człowieka” oraz przezwyciężenia zagrożeń, związanych z
niebezpieczeństwem indywidualizmu oraz wspólnoty, jako zwykłej wygody lub grupy wspólnych zainteresowań. Jest ono oparte na Przymierzu z Bogiem, z tak
typowymi cechami jak: centralne miejsce rodziny, nacisk na wartościowe relacje,
partnerstwo (współodpowiedzialności) oraz udział w rodzinie i społeczeństwie,
solidarność, osobista afirmacja, komunikacja, otwartość i dialog.
30. Kim jest “nowy
człowiek” lub “nowa osoba”?
O. Kentenich definiował nowego człowieka w następujący
sposób:
„Nowy człowiek” jest autonomiczną i ożywioną osobą, która
nie unika podejmowania decyzji, bierze odpowiedzialność za własne życie, i
której wolność jest w niej zakorzeniona. Nowy człowiek unika zarówno zniewolenia
od formy zewnętrznej, jak i dryfowania w życiu. Rozumie on, że jego
autonomiczność nie jest nieograniczona, ale pochodzi od Boga. Trójca
Przenajświętsza jest jego kompasem, pozwala, aby Trójca była jego przewodnikiem
na każdym kroku swojego rozwoju (1959, Philosophie der Erziehung – „Filozofia
edukacji” brak polskiego przekładu). Biblijnym fundamentem dla nowego człowieka
jest mowa św. Pawła o tym jak stać się nową osobą w Chrystusie (zobacz Rz 6,6-17; 1 Kor15,22 i 44-49; 2 Kor 5,17; Gal 6,15; Ef 2,15; 4,24). Wyjątkowy
charakter, który Szensztat wnosi do pytania, jest to jak człowiek współczesny i
czasy współczesne mogą być doprowadzone do całkowitej transformacji w
Chrystusie. Szensztat odnajduje te sposoby w:
- Przymierzu Miłości z Maryją, jako potężną szkołę upodobnienia się do Chrystusa,
- dziecięcej, praktycznej wierze w Opatrzność Bożą, jako dialog z Bogiem, w zgodzie z ciągłym zmianom i wyzwaniom współczesnego życia, oraz
- w zaangażowaniu w apostolstwo poświęconym "religijnej i moralnej odnowie świata ".
Zwłaszcza ten ostatni punkt wskazuje jak nowy człowiek ma
szczególne zainteresowanie i zdolność do pracy w Kościele, tworząc podwaliny
dla szerokiego apostolstwa świeckich i ruchów takich jak Szensztat, posiadające
„uniwersalny charakter apostolski”. Pułapki,
z jakimi nowy człowiek musi się zmierzyć to fałszywe wizerunki człowieka, jakie
przedstawia współczesny świat. O. Kentenich opisuje je jako „kolektywizm”
(„człowiek masy”) i „naturalizm” (nastawiony jedynie na świat naturalny, ślepy
na rzeczywistość nadprzyrodzoną), lub też jako „witalny, materialistyczny i
kolektywistyczny” obraz istoty ludzkiej. Raz powiedział: "Witalizm postrzega człowieka nie więcej
aniżeli wiązkę dysków (napędów) lub maszynę, która reaguje na bodźce, lub też
bardziej rozwinięty gatunek zwierzęcia. Materializm postrzega go jako suma
materii – unikalna, owszem, ale tylko jako materiał. Kolektywizm nazywa
człowieka zamienną częścią w maszynie" (Filozofia edukacji). Biorąc pod uwagę
te powszechne błędne przekonania o naturze człowieka, kreowanie nowej osoby
jest istotnym wkładem w uzdrowienie tej bolączki naszych czasów.
31. Czym
jest nowa wspólnota”?
Zobacz
KKK 2204-2213, 1620; Lumen gentium 37.
Nowa wspólnota jest wymiarem społecznym
potrzebnym „nowemu człowiekowi” by się w niej rozwijać. Nauczanie św. Pawła o
Mistycznym Ciałem Chrystusa ( Rz 12; 1 Kor12) rzuca światło na tę interakcję
jednostki ze wspólnotą, w której charyzmaty wszystkich są ożywiane aby całe ciało funkcjonowało. W tym to duchu o. Kentenich mówi o nowej wspólnocie, która
stworzona jest z “wyraźnych
osobowości ”, to znaczy, że dobrobyt współczesnej wspólnoty
zależny jest od formacji unikalnych zalet i ideału każdego członka, nawet, jeśli
dodaje ona złożoności prowadzenia takiej wspólnoty. Na końcu nie osiąga się nic w społeczności „Yes-Men” (ludzi na wszystko mówiących „tak”), którzy zwyczajnie podążają za tłumem. Z drugiej strony, wspólnota jest również
nowa, ze względu na swoją wzmożoną wrażliwość, że każdy musi zwracać uwagę na
potrzeby drugich. Ten wyjątkowy duch solidarności i „przeplatania się losów”
(patrz pytanie 179) nie może być zwyczajnie nakazany przez struktury prawne a odniósł sukces,
ale musi być umotywoway od wewnątrz, zarówno przez hojność członków, jaki i przez
inicjatywę grup oraz „wolnych wspólnot” (patrz pytanie 150). O. Kentenich opisuje
to jako „w-, z- i dla-, jedności i odmienności”, czyli wspólnotę miłości, życia
i odpowiedzialności.
Zasadnicze znaczenie dla realizacji nowej wspólnoty jest odnowienie wszystkich powołań (do małżeństwa, kapłaństwa, życia konsekrowanego, celibatu) w ich wymiarze wspólnotowym, w sposobie ich relacji i wzajemnego wsparcia. Odnowienie rodziny ma ogromne znaczenie dla współczesnego społeczeństwa jako miejsca, gdzie serdeczne stosunki i "nowa wspólnota" jest po raz pierwszy doświadczana i nauczana.
Zasadnicze znaczenie dla realizacji nowej wspólnoty jest odnowienie wszystkich powołań (do małżeństwa, kapłaństwa, życia konsekrowanego, celibatu) w ich wymiarze wspólnotowym, w sposobie ich relacji i wzajemnego wsparcia. Odnowienie rodziny ma ogromne znaczenie dla współczesnego społeczeństwa jako miejsca, gdzie serdeczne stosunki i "nowa wspólnota" jest po raz pierwszy doświadczana i nauczana.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz