Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.
Szensztacka pedagogika
stara się przekazać naturalno-nadprzyrodzone doświadczenie miłości zbudowane na
wolności, tym samym pomaga stworzyć nowego człowieka w nowej społeczności: w
pełni zdolnego do miłości (Boga, bliźniego, siebie samego) w połączeniu ze
wspólnotą chrześcijańską (wiedzionej przez prawdziwego ducha rodzinnego). Aby
osiągnąć ten cel O. Kentenich wyróżnił pięć „gwiazd przewodnich” jako istotne
cechy Szensztackiego podejścia edukacyjnego. Są nimi: pedagogika więzi (patrzpytanie 100), pedagogika ruchu (pytanie 105), pedagogika przymierza (pytanie112), pedagogika zaufania (pytanie 117) oraz pedagogika ideału (pytanie 121).
Fundamenty miłości i wolności ujęte są w „gwiazdach przewodnich” w następujący
sposób: miłość w trzech pierwszych punktach, wolność w dwóch ostatnich.
100. Czym jest “pedagogika więzi”?
Pedagogika więzi jest
częścią edukacji miłości, która promuje i broni przywiązanie do ludzi, miejsc,
rzeczy, idei i wartości. Więzi są owocem miłości i drogą miłości. W czasach O.
Kentenicha nawiązałoby to do słów św. Jana Bosko: „Jeśli chcesz aby cię słuchano, zadbaj
o to, abyś był kochany… Chcesz być kochany? Musisz więc kochać, a i to nie wystarczy. Musisz iść krok dalej.
Nie wystarczy kochać swoich studentów, oni również muszą być tego świadomi”.
Innymi słowy: zbudowanie więzi miłości i edukacji całego człowieka jest możliwe.
Może to być zrealizowane jednym ze sposobów: poprzez relację osobistą, w
poczuciu bycia w domu, poprzez zwyczaje i rytuały przypominające duszy o
wcześniejszych, głębokich przeżyciach, etc. Więzi nie tylko angażują umysł i
wolę, ale szczególnie będą angażować serce i duszę, dosięgając najgłębszych
części człowieka.
Silne spektrum więzi jest
konieczne do pełnego rozwoju umiejętności kochania (zobacz „organizm więzi”
pytania 22 i 102). Jednak nie każdy
posiada ten silny zestaw więzi, obecnie wielu ludzi ma niezmiernie osłabione
więzi, czyniące go słabym duchowo i emocjonalnie, powodując dysfunkcje w życiu
lub też, w ekstremalnych przypadkach, nieumiejętności normalnego funkcjonowania
w społeczeństwie. Ustawicznym przekonaniem O. Kentenicha było to, że największą dolegliwością współczesnego
człowieka jest niezdolność do przywiązania. Idzie przez życie dryfując z
jednego związku do drugiego, z jednego domu do następnego, z jednego upodobania
w kolejne, jednak nigdy nie zapuści w nich korzeni duchowych tak, aby doświadczyć,
co znaczy kochać i być kochanym bezwarunkowo. Efektywna pedagogika więzi musi
przez to promować szeroką różnorodność więzi do ludzi, miejsc, rzeczy, idei i
wartości. Zaczyna się więzią wychowawcy z wychowankiem i jego (jej) szczerego
zainteresowania życiem tej osoby. Często jedynie przez otwartość na niego,
poprzez słuchanie i rozumienie tego, co istotne, można przebić się przez zimną
obojętność społeczeństwa masowego i dać drugiemu odwagę oraz wolność do
stworzenia jeszcze silniejszej więzi.
Pomocnymi w stworzeniu
więzi są zewnętrzne znaki, jak na przykład sposób w jaki ktoś miejsce
zamieszkania czyni Domem, czy też symbol, muzyka, sztuka lub rytuał, który przyczyni
się do przełamania obojętności miejsca lub czasu i da duszy szansę zapuszczenia
korzeni. Czas jest również ważny – czas na relacje, czas spokojnej refleksji,
czas dla Boga – tak, że dusza może zapuścić korzenie.
Niekiedy trzeba również
aktywnie bronić więzi przed wadami jak bezwstyd i chciwości, które burzą zdrowe
więzi w wyścigu do doczesnej satysfakcji. Szensztackie doświadczenie więzi
pomaga zrozumieć tę pedagogikę. Ma on [Szensztat] bogate doświadczenie więzi –
do Sanktuarium, do MTA, do O. Kentenicha, do wielu symboli i pieśni, do swojej
historii, etc. – w odniesieniu i zachęcie do dalszej pracy w promowaniu
zdrowych więzi. Pedagogika więzi zależy również od zdrowego myślenia. Pedagogika
więzi działa w parze z pedagogiką ruchu (patrz pytanie 105), aby pomóc stworzyć
kulturę życia w relacji; obie odnoszą najszybszy postęp kiedy przyjmują
konkretny kształt w wyrażanych doświadczeniach przymierza (zobacz pedagogika
przymierza pytania 22 i 112).
Pedagogika więzi zależy również od zdrowego myślenia. Współczesny sposób myślenia umniejsza, a często burzy więzi., których budowanie mogło zająć lata, dziesiątki lat, a nawet stulecia. To „mechanistyczne
myślenie" (patrz pytanie 103) musi być wyraźnie przeciwstawione „myśleniu
organicznemu” (patrz pytanie 104). To przeciwstawienie sprowadziło zagrożenie dla Dzieła O. Kentenicha w dniu 31 maja 1949 (patrz pytanie187).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz