Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.
69. W jaki sposób Przymierze Miłości wiąże się z życiem
Szensztackim?
O. Kentenich mówił o
Szensztacie jako ruchu idei, życia i łaski. Przymierze Miłości wiąże się z Szensztatem na każdym z tych trzech poziomów.
W sferze idei, inspiruje spójny świat myśli i daje impuls do studiowania Bożego
Przymierza, poświęcenia Maryi i kategorie do zrozumienia żywego doświadczenia
wiary. W sferze życia, kształtuje zewnętrzne i wewnętrzne cechy tego, czym jest
i co robi Szensztat. W sferze łaski, jest źródłem, z którego płyną łaski, nie
tylko dla jego członków, ale dla całego Kościoła. Relacja pomiędzy Przymierzem
Miłości a życiem Szensztackim jest taka, jak pomiędzy Chrztem Św. a życiem
Chrześcijańskim. Jest to trwający całe życie proces dynamicznego rozwoju sił witalnych, zapoczątkowany przez działanie Ducha Świętego i realizowany dzięki współpracy
ludzkich instrumentów. Jego źródłem jest ognisko
Boskości, które zakorzenia się i wzrasta.
Gdy wzrasta, rozwija
unikalną tożsamość i dotyka wszystkich aspektów życia, zarówno fizycznego, jak
i nadprzyrodzonego. Idee te odgrywają ważną rolę w rozwoju tego życiowego
procesu, jednak (w przeciwieństwie do ideologii czy filozofii) nie są głównym
źródłem jego witalności. Leży ona znacznie głębiej, w samej istocie człowieka, który jest
całkowicie przeniknięty i ożywiany działalnością Boga objawiającą się w jego życiu.
Relacja pomiędzy
Przymierzem Miłości a życiem Szensztackim, jako ruchem widoczna jest w jego
historii, który w istocie jest historią rozwoju Przymierza Miłości, Jest ona również widoczna w życiu każdego członka, który złożył Przymierze Miłości; to
osobiste przymierze wzbogaca zarówno jednostkę, jak i całą społeczność. Jest to
również widoczne w życiu każdej z grup i społeczności, z których każda tworzy
swoisty dialog miłości i życia pomiędzy Przymierzem a Ruchem, jako całość oraz
wyróżniające się życie określonej grupy członków. Przymierze Miłości kształtuje
Szensztat na wiele sposobów. Kształtuje jego organizację i strukturę, kładąc
szczególny nacisk na bycie rodziną Maryi przy Sanktuarium, tworząc w ten sposób
społeczność konfederacyjną, czyli „rodzinę rodzin” szukającej swojej jedności w
Przymierzu z MTA. Kształtuje jego duchowość i pedagogię, skutkującą w
zorientowanym na przymierzu podejściu do wiary, nadziei i miłości oraz
edukacji.
Przymierze ma również
wpływ na zrozumienie oraz rolę Sanktuarium jako Miejsca Łaski, gdyż nie wynika
ono z objawienia czy wizji (prowadzące do podkreślenia niezwykłego zjawiska),
ale z obustronnej relacji między ziemskimi i niebiańskimi partnerami (kładąc
akcent na zwyczajne drogi uświęcenia oraz jedności działania Boga i naszej
współpracy).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz