Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.
67. Czym jest
Przymierze Miłości?
Jan Paweł II - Audiencja Ruchu Szensztackiego 1985 (Źródło i centrum życia Szensztackiego). Pius XII, Przemówienie
do Sodalicji Mariańskiej z 21 stycznia 1945; Jan Paweł II, Redemptoris Mater 45-46 (Uświęcenie Maryi).
Przymierze Miłości to:
1. Szensztacki akt
założycielski z 1914 roku, moment, kiedy o. Kentenich i generacja założycielska
zaoferowała swoje pragnienie świętości i poprosili Maryję do przyjścia i
zadomowienia się w ich kaplicy (Sanktuarium Szensztackim), przemieniając je w
miejsce pielgrzymowania i ich „kolebki świętości”. To właśnie z tego
oryginalnego aktu płynie życie, tożsamość i owocność Szensztatu.
2. Akt poświęcenia się
(indywidualnego lub całej społeczności) Maryi, jako Matki Trzykroć Przedziwnej
z Szensztatu (nazywane również „szensztackim poświęceniem”). Wzbudza to głębszą
więź z Maryją i daje pełny udział w strumieniu życia i łaski pochodzącego z
Przymierza z 1914 i płynącego z Sanktuarium. Każdy nowy członek lub grupa
przyczynia się również w szczególny sposób do pierwotnego Przymierza,
wzmocnienia i wzbogaca go, nawet gdy Przymierze wzmacnia i wzbogaca życie
każdego członka i grupy.
3. Uznana forma
maryjnego poświęcenia w Kościele. Podobnie jak w przypadku poświęcenia
Sodalicji Mariańskiej, poświęcenia De Montfort (Grignion) i innych form
poświęcenia się Maryi, składa się ono z całkowitego daru z siebie dla Marii. O. Kentenich
charakteryzuje zawierzenie się Maryi jako całkowitą i obustronną wymianę serc,
dóbr i interesów. Poprzez tę wymianę następuje wzrost w miłości, w ogólnym
życiu duchowym i w zdolności do wypełnienia swojej misji. W doświadczeniu
Katolika, Maryja okazała się znakomitym partnerem uświęcenia, prowadząc osoby i
narody, społeczności i pokolenia do większej gorliwości w miłości i
przynależności do Chrystusa i Trójjedynego Boga.
"Cała należę do Ciebie i wszystko co posiadam jest Twoje" słowa zawierzenia św. Ludwika M. de Montfort |
68. Dlaczego akt poświęcenia w Szensztacie nazywany jest
“Przymierzem Miłości”?
Akt poświęcenia w
Szensztacie zawsze rozumiany był jako dwustronne przymierze między Maryją a
tym, kto poświęca Jej samego siebie w Sanktuarium. Teologicznie, było to
rozumiane jako specyficzny sposób wypełnienia nakazów Pana, zanim umarł: „Kobieto, oto
syn Twój… [Synu] Oto Matka Twoja”(J 19, 26-27). Jako
forma aktu poświęcenia Maryi, było kontynuacją konsekracji Sodalicji
Mariańskiej (pierwsza forma Szensztackiej społeczności), aż do 1944 roku
Szensztackie Przymierze nazywanym był po prostu „aktem poświęcenia” lub
„poświęceniem MTA” (MTA-Weihe).
Zapytania z diecezji Trier w połowie lat 30. XXw. zmusiły Szensztat do
bardziej przejrzystego określenia pojęcia „poświęcenie”: to nie jest contractus bilateralis onerosus (sporna
umowa „zmuszająca” Maryję przyjąć nasze modlitwy i ofiary), a raczej contractus bilateralis gratuitus, umowa
zawarta przez obie strony (MTA i Szensztat) dobrowolnie i w miłości. W 1944
roku, podczas gdy o. Kentenich przebywał w Dachau, stworzył precyzyjne
określenie potrzebne do wyrażenia tego: Przymierze Miłości. "Przymierze"
był lepszym słowem niż "umowa" bo wyraża bardziej obfite ducha i
prywatnego aktu oddania siebie, "miłość" jasno określała, że
podstawą nie była sprawiedliwość czy faryzejska sprawiedliwości fałszywej
własnej sprawiedliwości, ale prawdziwa Miłość. Określenie "Przymierze Miłości"
zostało szybko przyjęte przez Szensztat jako oficjalna nazwa dla swojego
poświęcenia Maryi i stało się słowem kluczowym w Szensztackim słowniku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz