Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Miłej lektury!
171. Co znaczy “Generacja Założycielska”?
Generacja
założycielska składa się z tych, którzy należeli do Szenszatu zanim formalnie
stał się ruchem w 1919 roku. Większość stanowili studenci ze Szkoły Pallotynów
w Szensztat, jednak jak I Wojna Światowa postępowała, członkostwo coraz
bardziej się rozszerzało na kręgi nie-pallotyńskie.
Co najmniej 180 młodych
mężczyzn uznano jako należących do Solidacji Szensztackiej i Zewnętrznej
Organizacji w tamtych latach. Spośród nich, 16 zginęło w walce (tak zwanych
„Bohaterskich Sodalistów”, w tym sługa Boży Joseph Engling, Hans Wormer, Max
Brunner), 43. zostało później Księżmi Pallotyńskimi, a 11 księżmi
diecezjalnymi. Niektórzy, w tym Fritz Esser, który wyrzeźbił oryginalne
"Servus Mariae nunquam peribit" do Sanktuarium (patrz pytania 54,58), zmarł we wczesnych latach 20. XX w. z powodu komplikacji zdrowotnych z lat
wojennych. Kilku stało się pionierami Szensztatu za granicą, w krajach jak na
przykład RPA, Brazylia, Argentyna, Chile i Stany Zjednoczone.
172. Czym są “Czarne Krzyże”?
Termin “Czerne
krzyże” używany jest czasem do określenia członków Szensztatu, którzy zginęli w
bitwie podczas I Wojny Światowej I którzy w heroiczny sposób ofiarowali swoje
życie dla Szensztatu. Są znani również jako „ Bohaterscy Sodalisi”. Określenie
„Czarny krzyż” pochodzi z formy typowego czarnego krzyża używanego przez armię
niemiecką do znaczenia grobów tych, którzy zginęli podczas I Wojny Światowej, i
które zostały wykorzystane do oznaczenia miejsca pochówku Maxa Brunnera i Hansa
Wormera po tym jak ich ciała zostały odzyskane i pochowane za Prasanktuarium w
1934 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz