Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Miłej lektury!
136. Jak można promować
kulturę chrześcijańską?
Zobacz Gaudium et spes 53-62; Paweł VI, Evangelii nuntiandi 18-20; Jan Paweł II: Audiencja u Ruch Szensztacki 1985
Szensztacka
duchowość i pedagogika oferują perspektywy kształtowania kultury
chrześcijańskiej. Jego doświadczenie jako ruchu i rodziny wspólnot daje również
poczucie tego, jak wartość i tożsamość może być wspierana przez płynność i
pluralizm współczesnego świata. Poniżej przedstawione są ramy tego, jak rozwój
prawdziwej kultury chrześcijańskiej może wyglądać (kroki te często pokrywają
się i dzieją się równocześnie):
1. Kultura jest
zawsze zakorzeniona w konkretnych doświadczeniach jednostek, wspólnot, grup
społecznych i narodów. Można więc
odnotować szerokie spektrum doświadczeń czynionych przez grupy i podgrupy w
społeczeństwie, a także starania w kultywowaniu prawdziwych doświadczeń
chrześcijańskich.
2 Z doświadczenia trzeba przejść do
konkretnych powiązań, połączenia jednostek i grup do osób, miejsc, rzeczy,
idei i wartości (patrz pedagogika więzi, pytania 100-101). Stwarza to podstawę
do wspólnej tożsamości, wspólnego rozwoju i historii. Praca z lifestreamem (patrz pedagogika ruchu, pytanie 105) jest kolejną pomocną metodą.
3. Z tych
podstawowych więzi próbuje się wspierać wszechstronny organizm więzi (patrz pytanie 102). Daje to zarówno jednostkom, jak i różnym grupom społecznym, ogólny
sposób odnoszenia się do siebie i do głębszej tożsamości i misji. Szersze
uznanie kulturowe dla osób, miejsc, rzeczy, idei, wartości, wyników etc.
4. Tak, jak
starożytna kultura pobudza ona do większej samoświadomości, aktywnego
pielęgnowania świata wartości, przekonań i zwyczajów. W dialogu z Bogiem i
naturą, szuka sposobów wyrażania swojej wewnętrznej tożsamości poprzez takie
formy jak język, słownictwo, gesty i rytuały, sztukę i symbole. Wchodzi w
dialog z dziennikarstwem, polityką, mediami i modą, powinna też stawać się coraz bardziej
widoczna w literaturze, muzyce, sztuce, nauce, etyce, prawie i pobożności
ludowej. Rozwój tradycji i ideałów tworzy odrębną mentalność i styl życia.
5. Wreszcie, świat
wartości, przekonań i zwyczajów dojrzewa do całkowitego przeniknięcia
wszystkich dziedzin życia. Przez to, dojrzała kultura została osiągnięta, z
wyraźną tożsamością, dynamiczna i duchowa. Aby osiągnąć cel kultury
autentycznie chrześcijańskiej, proces doświadczenia, przywiązania etc. musi być
w stałym połączeniu z życiem wiary i Kościoła, doświadczeniami i więzi religijne, a także wartościami i ideałami ewangelicznymi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz