Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.
88. Czym jest „świętość
dnia codziennego”?
Zobacz Gaudiumet spes 33-34; KKK 1533, 2013 (powołanie do świętości), 2427 (godność pracy); DA 7 (porządek spraw doczesnych), 19 (wiara i życiecodzienne).
Powołaniem Chrześcijanina jest wezwanie do świętości. W
Szensztacie powołanie to realizowane jest jako świętość dnia codziennego, co
oznacza połączenie swojej wiary w każdy aspekt zwyczajnego życia. O. Kentenich
skontrastował to z „Niedzielną świętością” Chrześcijanina, który chodzi do
kościoła w niedzielę, ale nie pozwala by wiara miała wpływ na życie codzienne.
Świętość
dnia codziennego posiada wiele aspektów. Może być opisana jako "wypełnianie
swoich zwykłych obowiązków w sposób nadzwyczajny"(ordinaria extraordinarie) lub jako "wypełnianie obowiązków swojego stanu życia najdoskonalej jak to
możliwe z miłości do Boga". O. Kentenich stworzył jej najbardziej kompleksową
definicję w 1932 roku:
Świętość
dnia codziennego jest mile widzianą Bogu harmonią pomiędzy całkowitym
połączeniem z Bogiem, pracą i bliźnim we wszystkich okolicznościach życia.
Świętość
dnia codziennego jest przez to uważne na to, aby nie odrzucać Boga ze względu
na świat, ani rodziny ze względu na apostolat, ani bliźniego ze względu na
pracę, ani swoich obowiązków w życiu ze względu na Boga. Ideał "świętości dnia
codziennego" jest znalezienie właściwego balansu pomiędzy naturalną, racjonalną
i nadprzyrodzoną stroną jednostki i społeczności, tak, że życie duchowe jest
wzmacniane przez dobre zdrowie, umiejętności fizyczne zwiększane przez jasne
myślenie, a rezolucja umysłu i woli hamowane przez szacunek dla czyichś uczuć.
Świętość
dnia codziennego stara się również łączyć pracę, modlitwę i cierpienie. W tym
znaczeniu Szensztat rozumie pracę jako udział człowieka w kreatywnej
działalności Boga (patrz pytanie 106), modlitwę jako dialog miłości z Bogiem, a
cierpienie jako kluczowy element chrześcijańskiego powołania.
89. Jaką rolę
odgrywa "postawa dziecka" w duchowości Szensztackiej?
Inną
cechą związaną z Szensztacką duchowością jest duchowe dziecięctwo, czyli pielęgnowanie
bycia dzieckiem Bożym. To jest ulubionym tematem duchowości Szensztackiego
Przymierza, odnosi się ono również do pobożności narzędzia ze swoim pragnieniem
całkowitej służby Bogu we wszystkim. O. Kentenich lubił podkreślać, że wiąże
się to z:
- obiektywną rzeczywistością: jesteśmy dziećmi Bożymi, zarówno ze względu na to, iż zostaliśmy stworzeni przez Boga z darami wolności i zdolności do kochania, a także w nieskończenie wyższy sposób, ze względu na odkupieńcze dzieło Chrystusa, które stało się częścią naszego życia poprzez chrzest i sakramenty;
- doskonaleniem postaw, które odpowiadają tej obiektywnej rzeczywistości: zaufanie i zależność od Boga, wiara w Opatrzność Bożą, pragnienie, aby uczynić Boga szczęśliwym, jak Jego dzieci, umocnienie ludzkich doświadczeń z dzieciństwa i dziecięctwa, zarówno naturalnych (w odniesieniu do rodziny) i duchowych (w relacji z księdzem lub kierownikiem duchowym).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz