Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.
49. Jaki
jest związek między sanktuarium a Przymierzem Miłości?
Szensztat powstał w akcie zaproszenia:
ziemscy partnerzy zadeklarowali dążenie do świętości, partner niebieski (Maryja)
został poproszony do przyjścia i aktywnego zamieszkania w Sanktuarium, jako
Matka i Wychowawczyni. To jest właśnie "Przymierze Miłości", na
którego podstawie powstał Szensztat. Istnienie Sanktuarium zależy wyłącznie od
tego przymierza, a wyjątkowy rodzaj Maryjnego uświęcenia, jest nierozerwalnie
związany z Sanktuarium i łaskami z niego płynącymi. Każde przymierze miłości z
MTA jest więc połączone z Sanktuarium, przynajmniej duchowo, a samo Sanktuarium
jest karmione życiem w przymierzu
miłości wszystkich, którzy są z nim połączeni.
50. Jakie są trzy łaski pielgrzymkowe?
Trzy łaski pielgrzymkowe
to najbardziej typowe łaski otrzymywane przez każdego pielgrzyma przychodzącego
do Sanktuarium Szensztackiego. Są one również znane jako "łaski
sanktuarium" (patrz pytanie 11)
Łaska zadomowienia to
łaska zrozumienia, że Maryja całkowicie akceptuje mnie i daje mi dom w Swoim
Sercu i w Swoim Sanktuarium. Jest to przekazywane na poziomie naturalnym,
poprzez takie rzeczy jak niewielki rozmiar i domowa atmosfera Sanktuarium. Na
poziomie nadprzyrodzonym jest to przekazywane przez matczyną obecność Maryi,
która przyjmuje każdą osobę taką, jaka ona/on jest. Fakt, że wszystkie
sanktuaria filialne są replikami Prasanktuarium wzmacnia łaskę zadomowienia.
Pielgrzymi podróżujący z jednego z sanktuariów filialnych do drugiego od razu
czują się jak w domu, ponieważ dusza rozpoznaje znajomą Duchowość przez znajomą
formę. Wizerunek MTA pozwala by łaska ta była dalej rozszerzana, wszędzie tam
gdzie jest czczona, ponieważ nawet tylko ten jeden punkt odniesienia pomaga
duszy poczuć się jak w domu i pośród bliskich.
Znaczenie łaski
zadomowienia podkreślane jest poprzez głęboką tęsknotę współczesnego człowieka
za domem, bezpieczeństwem i głęboką relacją. Wykorzenienie i zatracenie
wartości nowoczesnego życia, spotęgowane przez rozpad rodziny i zanik podstawowych
relacji, sprawiają, czynią tę łaskę szczególnie ważną w obecnych czasach.
52. Czym
jest łaska wewnętrznej przemiany?
Łaska wewnętrznej przemiany jest związana
z pracą Maryi jako Matki i Wychowawczyni w Sanktuarium. Ona nie tylko sprawia,
że czujemy się tam jak w domu, ale stara się uczynić nas doskonalszymi uczniami
Chrystusa, poprzez przemianę naszego wnętrza. W Szensztacie łaska ta wypraszana
jest w połączeniu z własnymi wysiłkami w wychowaniu samego siebie i innych, w
oparciu o świadomość, że nasze wysiłki są konieczne, jak również na
uświadomieniu sobie, że bez pomocy Łaski, całkowite ukształtowanie nowego
człowieka i nowej wspólnoty byłoby niemożliwe.
Łaska jest szczególnie istotna w związku
z zawiłościami współczesnego życia, które wymaga całkowitego podporządkowania
się wewnętrznej osobie, własnej wolności i siły woli oraz umiejętności
potrzebnych do kształtowania trwałych
relacji, jeśli dana osoba ma być szczęśliwa. Wszystkie te rzeczy
wymagają wysokiego poziomu wewnętrznego wzrostu i przemiany, jeśli chcemy
pokonać zarówno pułapki współczesnych poglądów (jak kolektywizm i naturalizm),
jak i upadłą naturę człowieka (nasze grzechy, wady charakteru i słabości).
Współczesna psychologia przypomina nam, że wiele z tego, co robimy, pochodzi z
podświadomych motywów i pragnień – co wskazuje, że również najgłębsze rejony
naszej duszy muszą zostać ukształtowane i przekształcone do życia
chrześcijańskiego, aby stały się skuteczne już dzisiaj.
53. Czym jest łaska owocności i gorliwości apostolskiej?
Dwie pierwsze łaski
pielgrzymkowe kumulują się w trzeciej: łasce owocności apostolatu. Kiedy dusza
jest całkowicie zadomowiona (wie, że jest w pełni zaakceptowana) i głęboko
przemieniona (uwolniona od wielu rzeczy, które powodują strach i wahanie w
głoszeniu Ewangelii) jest w stanie osiągnąć bardzo wysoki poziom owocności.
Łaska ta jest często określana jako „gorliwość apostolska”, wskazując, że miłość
do Maryi w Sanktuarium mocniej rozpala duszę w pragnieniu wykonania dzieła
Bożego i stania się Jego Apostołem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz