Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Miłej lektury!
192. Czym jest “Krzyż Jedności”?
Krzyż Jedności jest
dobrze znanym dziełem sztuki sakralnej, które powstały w Szensztacie.
Przedstawia Maryję u boku ukrzyżowanego Chrystusa, trzymającą kielich do
zbierania odkupieńczej krwi. To pokazuje, spółdzielczą rolę Maryi w dziele
odkupienia i "dwu-jedność" Chrystusa i Maryi w Ojcowskim planie
zbawienia.
Krzyż został stworzony
przez pierwszą generację chilijskich seminarzystów Szensztatu, którzy
studiowali w Brazylii i Szwajcarii. W czasie ich studiów (pod koniec 1950 roku)
Szensztat w Chile przeszedł wielki kryzys jedności. Kiedy pierwsi seminarzyści przyjęli
święcenia kapłańskie i byli gotowi do powrotu do Chile chcieli ofiarować
prezent Maryi, którym mogliby również podziękować swojej formacji i pomóc
wypracować cud jedności.
Krzyż Jedności
został wykonany przez jednego z seminarzystów (później znany jako o. Angel
Vicente Cerró). Ukończony w 1960 został przyniesiony do Szensztackiego
Sanktuarium w Bellavista (Santiago, Chile). W Wigilię Bożego Narodzenia w 1960
roku. Ku wielkiemu zdumieniu wszystkich, pojawienie się Krzyża Jedności
rozpoczęło nową erę pojednania i jedności. Zaledwie po pięciu latach o.
Kentenich obchodził swoje 80-te urodziny (Rzym, 1965), Chilijska Rodzina
Szensztacka ofiarowała mu swój prezent. On przekazał go Paniom Szensztatu w
Stuttgart, Niemcy. Oryginalny Krzyż Jedności do dziś znajduje się w Sanktuarium
Szensztackim w Stuttgarcie.
Dziś Krzyż
Jedności jest znanym elementem wielu Sanktuariów i domowych sanktuariów na
całym świecie. Znalazł również drogę do innych środowisk, włączajac w to
wspólnoty założone prze Matkę Teresę z Kalkuty, gdy upodobała sobie bardzo ten
wizerunek krzyża.
193. Jaki jest czwarty kamień milowy w historii Szensztatu?
Wydarzenie. “Czwarty kamień milowy” nawiązuje do
ważnego historycznego wydarzenia, jakie miało miejsce w 1965 roku, kiedy o.
Kentenich został przywrócony i wrócił do swojego dzieła w Niemczech. Główne
daty to:
- 22 października: papież Paweł VI podpisał decyzję złożoną przez konsystorz kardynałów, który skutecznie usunął wszystkie zarządzenia/wyroki przeciwko o. Kentenichowi (było to dokładnie 14 lat po tym, jak o. Kentenich został zmuszony do opuszczenia Niemiec w 1951).
- 22 grudnia: Papież Paweł VI przyjmuje o. Kentenicha na prywatnej audiencji. O. Kentenich obiecuje, że Szensztat zrobi wszystko co możliwe, aby pomóc w realizacji misji Kościoła w erze po-Soborowej (po II Soborze watykańskim).
- 24 grudnia: o. Kentenich wraca do Szensztat, Niemcy i celebruje Mszę Świętą podczas Pasterki w Prasanktuarium. Powrót do Niemiec jest czasem określanym jako "drugi cud Świętej Nocy" (patrz pytanie 181).
Uznanie dla Szensztatu. O. Kentenich
charakteryzuje wewnętrzne znaczenie czwartego etapu rozwoju jako
"przebywanie (stanie) w boskim zwycięstwie" lub "ostateczne
zwycięstwo zamieszkania w świecie nadprzyrodzonym". Dla niego jego wolność
i koniec wygnania były zewnętrznym aspektem odzwierciedlającym głębszą
rzeczywistość, która wzrastała w Szensztacie w okresie testowania: głęboka i
niezachwiana ufność i wiara w moc Bożą do odniesienia zwycięstwa.
Biorąc pod uwagę
zbieżność z zakończeniem Soboru Watykańskiego II, czwarty krok milowy jest
również połączony z misją Kościoła "na nowym brzegu czasów" (patrz pytanie 198). W tym świetle, Szensztat nie tylko ma misję dla Kościoła (patrz pytanie 187), ale także misję z Kościołem, jako że pracuje ona nad realizacją
dzieła powierzonemu mu przez Chrystusa. Współpraca ta, razem z formalnymi
strukturami i hierarchicznym kierownictwem Kościoła, przyjęła konkretną formę,
kiedy o. Kentenich złożył stanowczą konkretną obietnicę względem władz Kościoła
(patrz pytanie 194).
Ten kamień milowy
oczekuje z niecierpliwością. Choć zwycięstwo królestwa Bożego może być
częściowo realizowane po tej stronie wieczności tylko wtedy, gdy człowiek jest
całkowicie zakotwiczony w nadprzyrodzone, to coś z boskiego zwycięstwa będzie
się stale przebijać. Bóg może użyć nas jako instrumenty, aby odcisnąć Swoje cechy
w Kościele i świecie, w konkretnych miejscach i czasach, w których żyjemy.
Znaczenie dla
życia i wiary katolickiej. Czwarty kamień milowy dotyka niektórych z
najgłębszych nauk Kościoła. Eschatologiczny wymiar naszej wiary (oczekiwanie na
drugie przyjście Chrystusa) spotyka wymiar soteriologiczny (konkretne dzieło
Odkupienia w naszych czasach). Dzięki większemu doświadczeniu zwycięskiej mocy
Boga, stajemy się w większym stopniu zdolni do realizacji dzieła Bożego pomimo
wszystkich przeciwności. Naszym wkładem staje się całkowita ufność w Boga i
możliwość realizacji Jego Dzieła; Bóg wnosi Swoją moc i wolę aby wykorzystać nas
jako Swoje instrumenty/narzędzia. Czwarty kamień milowy może również zwiększyć
nasze uznanie dla Kościoła, skupiając uwagę nie tylko na tym co ja mogę zrobić
dla Kościoła, ale również jak moja część uzupełniana jest przez wspólną pracę
ze wszystkimi dla jednego, wielkiego celu, jakim jest budowanie królestwa
Bożego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz