Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Miłej lektury!
162. Dlaczego historia jest tak ważna dla Szensztatu?
Historia
chrześcijaństwa pielęgnuje relację z Bogiem poprzez żywą pamięć o chwilach Jego
wyjątkowej interwencji i działania w naszym życiu osobistym i historii
ludzkości. Jest zatem dostosowana do "inbreak of the divine" jak Bóg
objawia swoje przymierze z Kościołem.
Aby zrozumieć tę
prawdę, wystarczy przypomnieć sobie historię przymierza Starego Testamentu (np.
Noego, Abrahama, Mojżesza, czy Dawida) i Nowego Testamentu ustanowionego w
Chrystusie (przypominane każdego roku w czasie najważniejszych świąt
liturgicznych Kościoła). Pokazuje to konkretną drogę Bożego zaproszenia i
odpowiedzi człowieka w przeszłości oraz nadaje kierunek na poszukiwanie woli
Bożej w teraźniejszości i przyszłości. Szensztacka duchowość przymierza (patrzpytanie 86) jest wrażliwa na konkretną historię przymierza miłości z MTA jako
szkoły, która pomaga nam wzrastać w przymierzu z Bogiem.
Co więcej, historia
ta postrzegana jest w świetle praktycznej wiary w Bożą Opatrzność. Stąd też,
najbardziej kluczowe wydarzenia w historii rzucają światło na tożsamość i misję
Szensztatu. Przypominanie i ponowne ich przeżywanie pomaga zabezpieczyć tę
tożsamość i misję w zmieniających się czasach, i pomaga zagwarantować
autentyczny wkład Szensztatu w odnowę naszych czasów. Jako założyciel,
zastanawiając się nad historią Szensztatu, o. Kentenich uznał pewne dokumenty i
wydarzenia jako kluczowe i decydujące. Nazwał je "Aktami założycielskimi"
(patrz pytanie 70) i "czterema kamieniami milowymi" (patrz pytanie18), które w tym rozdziale (O historii Szensztatu) rozpatrywane będą wraz z
innymi ważnymi wydarzeniami.
Akty
założycielskie: patrz pytania 166, 168, 177, 184
Kamienie milowe: patrz
pytania 168, 179, 187, 193
163. Co znaczy "Stary Szensztat"?
"Stary
Szensztat" odnosi się do historii miejscu powstania Szensztatu, w okresie
przed wykupieniem go przez Pallotynów w 1901. W czasie panowania Bernarda z
Clairvaux (1090-1153), dobry przyjaciel biskupa Bernarda z Albero Trewiru, założył
klasztor augustianów, jako część nowego dzieła ewangelizacyjnego zachodnich
Niemiec. Klasztor ten został założony, zgodnie z oficjalnym dokumentem
biskupim, w dniu 25 października 1143 roku w "eyne schoene Statt" ("piękne miejsce"), obecnie Szensztat koło Vallendar.
Po około
osiemdziesięciu latach zakończono budowę "Klasztoru Matki Bożej z
Szensztat" (święci patronowie: Matki Boża, Jan Chrzciciel, później św.
Barbara) i wkrótce został wypełniony wieloma powołaniami. Ten intensywny czas trwał
ponad 100 lat. W XIV w., w czasach ogólnego kryzysu życia religijnego, opactwo
stracił tak wiele sióstr, że musiało zostać rozwiązane w 1436 roku Drugie
założenie nastąpiło w 1487 roku, ale czas próby reformacji doprowadziły do ponownego
wyludnienia domów zakonnych i opactwo zostało zamknięte na dobre w 1567 r.
Z wyjątkiem dwóch
wież zachodnich, stary kościół i klasztor zostały całkowicie zniszczone przez
Szwedów podczas wojny trzydziestoletniej (1618-1648), a to, co pozostało popadło
w zapomnienie aż do chwili kiedy niejaki pan Dorsenmagen stał się jego
właścicielem w XIX w. To od niego Ojcowie Pallotyni kupili nieruchomość w 1901
roku.
Wiadomo, iż
cmentarz klasztorny posiadał kaplicę św.Michała od co najmniej 1319 roku.
Prawdopodobne, że została ona zniszczona przez Szwedów w 1633 roku. W 1681 roku
kaplica została odbudowana na dawnych fundamentach. Ona również przeszła na
własność Pallotynów w 1901r, a w 1914 stała się Szensztackim Sanktuarium.
164. Kiedy zaczął się “nowy Szensztat”?
Początek “nowego
Szensztatu” datuje się na 1901 rok, kiedy Pallotyni nabyli stary klasztor i
ziemię. Przywrócili mu religijne przeznaczenie poprzez utworzenie szkoły z
internatem dla liceum seminaryjnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz