109. Czym jest “prawo otwartych drzwi”?
Pedagogika ruchu jest
w sposób oczywisty zależna od praktycznej wiary w Opatrzność Bożą (patrz pytanie 23). W ten sposób szeroko wykorzystuje „prawo otwartych drzwi”. Pojęcie
to zainspirowane przez Św. Pawła (zobacz 1Kor 16:9; 2Kor 2:12; Kol 4:3; Dz14:27) i nawiązują do odkrywania Bożej woli poprzez „drzwi” lub możliwości,
jakie przed nami otwiera. Od początku swojej historii, Szensztat kierował się
prawem otwartych drzwi, w zawartym w 1914 roku Przymierzu dostrzega się
możliwość, że Bóg może otworzyć drzwi do przemiany Szensztackiej Kapliczki w
Miejsce Łaski. Ponieważ powszechnie przyjmuje się, że tak otwarte drzwi należy
wykorzystać (chyba że istnieją poważne powody przemawiające przeciwko) o.
Kentenich ostatecznie odważył się przez te drzwi przejść.
Innym razem, działać będzie „prawo zamkniętych drzwi”. Jeśli czyjś plan lub
oczekiwany wzrost życia spotyka się z przeszkodą, której nie da się
przezwyciężyć, można wtedy mówić, że Bóg trzyma „zamknięte drzwi”, które
wymusza w życiu podążanie inną ścieżką. Każda pedagogika ruchu będzie więc
dostosowana do otwartych i zamkniętych drzwi, które Bóg urzeczywistnia w pracy
nad rozwojem osobistym i życiem społecznym.
110. Czym jest “prawo twórczych wyników”?
Prawo to jest
drugą częścią “prawa otwartych drzwi”. Wszak nie wszystkie otwarte drzwi będą
pochodzić od Boga, nie wszystkie otwarte drzwi można rozpoznać jako pochodzące
od Boga, dlatego czy przez takie drzwi przejść czy nie. Stąd też należy
obserwować rezultaty podjętej w życiu decyzji: jeśli efekty są pozytywne, to
można mówić o „twórczym wyniku”. Prawo to staje się szczególnie ważne w
rozeznaniu czy decyzja bądź wydarzenie pochodzi rzeczywiście od Boga czy też od
diabła. W rezultacie obserwujemy bieg życia, którego zwyczajny człowiek może
oczekiwać od normalnego życia. Jeśli taki wynik zawiera się w takich właśnie
normalnych oczekiwaniach to prawdopodobnie zawiera się on w granicach zwykłej
owocności lub życiowej frustracji. Jeśli jednak otrzymane błogosławieństwa
wykraczają poza zwykłe oczekiwanie, należy podejrzewać w tym działanie Boga.
Zazwyczaj określa się to jako trzystopniową obserwację:
1.
wielkość przeszkód (lub korzyści)
2.
małość instrumentów
3.
wielkość sukcesu
Oznacza to, że
jeśli trudności były, ludzko mówiąc, nie do pokonania i/lub instrumenty były, w
ludzkim pojęciu, za małe, jednakże sukces był mimo wszystko wielki, ponad
wszelkie oczekiwania, to było to działanie (ręka) Boga (patrz pytanie 42).
Istnieje również odwrotność tego prawa: jeśli negatywne skutki decyzji lub ciąg
zdarzeń wykraczają poza zwykłe oczekiwania, rozprzestrzeniają zło, które może
doprowadzić do ludzkiej nienawiści, zazdrości itd., należy rozważyć "prawo
niszczycielskiego wyniku" i podejrzewać, że było to działanie diabła.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz