Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Samej książki (jeszcze) nie posiadam, dlatego odpowiedzi opieram o wiadomości ze strony Schoenstatt Movement of San Antonio.
80. Jak można
scharakteryzować duchowość Szensztacką?
Duchowość
Szensztacka może być odpisana jako:
·
Maryjna,
·
Współczesna (zawsze aktualna)
·
Organiczna i
·
Konkretna.
Maryjna
– kultywuje głęboką, osobistą i efektywną relację z Maryją, Matką Boga, jako
"najdogodniejszą, najkrótszą, najpewniejszą drogą do Chrystusa"
(zobacz Encyklika Ad diem illum). Jej
Maryjne bogactwo zakotwiczone jest w Przymierzu Miłości z MTA (patrz Rozdział
4) i w znaczeniu Jej Sanktuarium, jako Szensztackiego, wyjątkowego Miejsca
Łaski (patrz Rozdział 3).
Współczesna
– działa, aby odpowiedzieć na wyzwania stawiane przez współczesny świat w życiu
wiarą dążeniu do świętości. „Nowy człowiek w nowej wspólnocie” (patrz pytania 29-33) jest próbą połączenia Ewangelii z tak typowymi cechami współczesnego
człowieka jak wolność, indywidualność i życie w bliskiej relacji ze światem.
Dąży do świętości dnia codziennego (patrz pytanie 88) i praktykowania wiary w
Opatrzność Bożą (patrz pytanie 23) co umożliwi współczesnemu człowiekowi
odnaleźć Boga i żyć z nim w dzisiejszych warunkach życia.
Organiczna
– Szensztat posiada duchowość, która dostosowana jest do życia (patrz pytanie 105) i do zdrowej integracji wszystkich jego elementów: istoty i łaski, tego co
naturalne i nadprzyrodzone. Akcent ten jest tak ważny dla duchowości
Szensztackiej, ponieważ współczesny człowiek kuleje w wyniku rozpadu zdrowych
relacji – zarówno z Bogiem, jak i z drugim człowiekiem – i wzrost ku świętości
w dzisiejszym świecie jest niemożliwy dopóki ta organiczna integracja
jednoznacznie sprzyjająca. Co więcej, Szensztacka organiczna duchowość jest
również owocem jego silnego przywiązania do Maryi, która promiennie łączy w
sobie naturalne i nadprzyrodzone realia.
Konkretna
i praktyczna – Szensztacka duchowość nie tylko wyjaśnia dogmat czy teorię; chce
wziąć prawdy wiary i żyć nimi konkretnie i praktycznie w życiu codziennym. To
ukazuje się w istotnej roli wychowania w Szensztacie (patrz Rozdział 6), w
znacznej części tym co odzwierciedla Szensztat, jest to jak wzrastać konkretnie
i praktycznie ku świętości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz