wtorek, 22 sierpnia 2017

#68 200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego (127 i 128)


Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Miłej lektury!



Dzisiaj pytania 127 i 128  z rozdziału VI "O Szensztackiej pedagogice".



127. Czym jest “ideał wspólnotowy”?
W Szensztacie istnieje również praktyka odkrywania i życia „ideałem wspólnotowym”.  Są to ideały wybrane przez grupę ludzi, którzy są ze sobą przez jakiś czas lub całe życie, związane. Żyjąc przekonaniem, że Bóg nie łączy ludzi w grupę przez przypadek, ale z myślą o szczególnej misji, nawet jeśli jest to tylko na krótki czas. Najczęstszą formą ideału wspólnotowego jest nazywanie grupy (wg grup Szensztackich), nazywanie domowych sanktuariów (przez pary, rodziny, etc.; choć oficjalnie nie jest to ideał wspólnotowy, nazywanie domowego sanktuarium często wiążę się ściśle z tożsamością rodziny, w związku z tym, stało się to, de facto, ideałem wspólnotowym), ideały kursów (przez stałe grupy strukturowe Związków i Instytutów) i ideały gałęzi (takie jak ideał „Żywej Monstrancji” Szensztackiej Ligii Matek). Sposoby poszukiwania ideału wspólnotowego są takie same, jak w przypadku poszukiwania ideału osobistego (patrz pytanie 124).

128. Dlaczego Szensztat przykłada  taką wagę do samokształcenia?
Jako ruch odnowy, Szensztat zawsze podkreślał, jak ważne jest samokształcenie w każdym procesie odnowy Kościoła i świata. Bez osobistego wysiłku, aby odkryć siebie i kim się jest w w oczach Boga, aby kształtować siebie i przezwyciężyć swoje słabości, grzechy i porażki, działanie łaski napotka zbyt wiele przeszkód aby skutecznie zmienić osobę, a przez osobę Kościół i świat. Samokształcenie jest oczywiście tylko częścią całości pakietu odnowy, do którego zalicza się działanie innych wychowawców i działanie Boga, Boskiego Wychowawcy. Niemniej jednak, ponieważ Bóg dał nam więcej swobody i możliwość kształtowania naszego życia niż jakiemukolwiek pokoleniu przed nami, to jest jasne, że musimy włożyć autentyczny wysiłek w rozwój talentów potrzebnych do tego, aby dobrze wykorzystać otrzymane dary.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz