wtorek, 8 sierpnia 2017

#66 200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego (123 i 124)


Jak co wtorek publikuję odpowiedzi na pytania dotyczące Ruchu Szensztackiego, oparte na książce o. Niehausa "200 pytań na temat Ruchu Szensztackiego". Miłej lektury!



Dzisiaj pytania 123 i 124  z rozdziału VI "O Szensztackiej pedagogice".



123. Czym jest "ideał osobisty"?
Ideał osobisty jest ideałem lub misją, którą Bóg przeznaczył każdej osobie. Każdy człowiek ma osobisty ideał, nawet jeśli nie jest tego zupełnie świadomy. W tym sensie jest to nic nowego. Dziś jednak, kiedy o tyle trudniej jest zdefiniować i uznać czyjąś tożsamość w odniesieniu do znacznie bardziej złożonej społeczności, staje się bardzo naglącą sprawą do wyraźnego poszukiwania i zdefiniowania "myśli przewodniej" Bożego planu dla mnie. 
Szensztat wyróżnia trzy definicje ideału osobistego.
Pierwsza z nich jest definicja filozoficzna: "Wyjątkowa myśl Boga o mnie, którą określił przed wiecznością". Definicja ta nazywana jest filozoficzną, ponieważ odnosi się do metafizycznego związku między mną a Bogiem (niezależny od jakiegokolwiek oświadczenia wiary).
Druga jest definicją teologiczną: "Sposób, w jaki jestem wyjątkową manifestacją doskonałości Chrystusa". Nazwana teologiczną, ponieważ zakłada moją przynależność do Chrystusa i mój udział w dziele zbawienia.
Trzecia jest definicją psychologiczną: "Fundamentalny kierunek i charakter mojej duszy, które, jeśli właściwie pielęgnowane, prowadzą nas do pełnej wolności dzieci Bożych". Jako definicja psychologiczna koncentruje się na wewnętrznych cechach duszy; zamiast patrzeć na ideał „z góry”,  patrzy na to z „wnętrza” siebie.


124. Jak mogę znaleźć swój ideał osobisty?
Jak mogę odkryć swój ideał osobisty? Istnieje wiele sposobów. Jednym z nich jest obserwowanie działania Opatrzności Bożej w swoim życiu. Odzwierciedlając sposób w jaki Bóg mnie prowadzi i wewnętrznie wskazuje kierunek, mogę rozpoznać konkretny cel jaki Bóg mi przeznaczył. Ponieważ Bóg ma plan miłości dla każdego z nas, wiemy, że nasza osobista historia będzie zawierać wskazówki od Boga, dotyczące tego, jaką misję ma dla mnie na myśli. Po pewnym rozeznaniu będę w stanie sformułować ogólny zarys  lub najistotniejszą cechę tej misji, a więc sformułować słownie swój Ideał Osobisty.
Innym sposobem jest zastosowanie bardziej "psychologicznej" ścieżki. Wiąże się to z zachowaniem fundamentalnej natury (charakteru i kierunku) duszy i odkryciu swoich mocnych i słabych stron. Taki proces może być wspomagany przez analizę czterech typów temperamentu lub innej analizy osobowości. Mimo to, najważniejsze nie jest odkrycie, że jestem "cholerykiem" lub tym podobne, ale wynikający z tego dialog z Bogiem o Jego planie dla mnie ze względu na dary i ograniczenia, które teraz są lepiej widoczne. Jeszcze innym sposobem jest podejście bardziej intuicyjne, zaczynając może od ulubionej modlitwy, lub wzoru wielkiego świętego lub osoby, którą chcemy naśladować, które wydają się uchwycić wszystko do czego osiągnięcia dążę. Lub też poprzez silne przeżycie religijne w czasie pielgrzymki lub spotkania z osobą, którą Bóg postawił na naszej drodze, otwiera moje oczy na świat i ideał, który Bóg we mnie złożył.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz